Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Ajoneuvossa käytettävästä polttoaineesta riippumatta tavoitteena on,
että ajoneuvon käytön ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman vähän
haittaavat. Uuden henkilöauton tulee täyttää moottoriajoneuvojen päästöjen
aiheuttaman ilman pilaantumisen estämiseksi toteutettavia toimenpiteitä
koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston
direktiivin 70/220/ETY ja tätä muuttavien direktiivien vaatimukset.
Autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen
(autoasetus 1248/2002 ) liitteen 1 mukaan uuden M1-luokan
henkilöauton tulee täyttää kaasujen aiheuttaman ilman pilaantumisen
estämiseksi toteutettavien toimenpiteiden osalta direktiivin 2002/80/EY
vaatimukset. Täten kansallinen henkilöautojen pakokaasupäästöjä koskeva
lainsäädäntö on sopeutettu vastaamaan EY-lainsäädäntöä direktiivin
vaatimusten mukaisesti.
Direktiivin 2002/80/EY määritelmiin kuuluvat myös testeissä käytettävät
polttoaineet. Testit, ja samalla direktiivin vaatimukset, voidaan täyttää
ainoastaan määritellyillä polttoaineilla. Puukaasua ei kuitenkaan ole
määritelty polttoaineeksi mainitussa direktiivissä.
Jos uusissa
henkilöautoissa halutaan käyttää puukaasua, tulee varmistaa, ettei
tällaisesta puukaasua polttoaineena käyttävästä ajoneuvosta aiheudu
terveydelle ja ympäristölle haittaa enempää kuin perinteistä polttoainetta
(bensiiniä ja dieselöljyä) käyttävistä ajoneuvoista. Puukaasun käyttö
tällä hetkellä tiedossa olevalla tekniikalla ei yllä läheskään samoihin
päästötasoihin kuin nykyiset korkean moottoritekniikan omaavat uudet
autot. Nykyiset ajoneuvojen puukaasun käyttöratkaisut ovat siinä määrin
kehittymättömiä ja hyötysuhteeltaan heikkoja, ettei puukaasun käyttöä
nähdä laajemmin ajoneuvoliikenteen polttoaineratkaisuna. Tästä syystä ei
myöskään ole perusteita erityisten päästövaatimusten laatimiseen
yksinomaan puukaasuajoneuvoille.
Helsingissä 6 päivänä heinäkuuta 2006
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Till riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr
talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga
spörsmål SS 552/2006 rd undertecknat av riksdagsledamot Pertti Hemmilä
/saml:
Vilka åtgärder har regeringen för avsikt att vidta för att införa
gränsvärden för avgasutsläpp från vedgasdrivna motorer, vilket skulle
tillåta att vedgasdrift också används i personbilar som registrerats före
den 1 juli 1987?
Som svar på detta spörsmål anför jag följande:
Oavsett vilket drivmedel som används i fordon är målet att
miljökonsekvenserna skall vara så små som möjligt. Nya personbilar skall
uppfylla kraven i rådets direktiv 70/220/EEG om tillnärmning av
medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot luftförorening genom avgaser
från motorfordon och i respektive ändringsdirektiv.
Enligt bilaga 1 till förordningen om bilars och släpvagnars
konstruktion och utrustning (den så kallade bilförordningen 1248/2002 ) skall nya personbilar i kategori M1
uppfylla kraven i direktiv 2002/80/EG när det gäller åtgärder mot utsläpp
av gasformiga föroreningar. Därmed har den nationella lagstiftningen om
avgasutsläpp från personbilar anpassats efter EG-lagstiftningen i enlighet
med kraven i direktivet.
I definitionerna i direktiv 2002/80/EG ingår också provbränsle.
Provningskraven och därmed också kraven i direktivet kan bara uppfyllas
med de angivna drivmedlen. Vedgas nämns inte bland drivmedlen i
direktivet.
Om man vill använda vedgas som drivmedel i nya personbilar
måste man försäkra sig om att fordonen inte medför större olägenhet för
människors hälsa och miljön än fordon som använder traditionella drivmedel
(bensin och diesel). Vedgas som används med den i dagsläget tillgängliga
tekniken uppfyller inte avgaskraven på långt när lika bra som dagens nya
bilar med avancerad motorteknik. De tekniska lösningar för vedgasdrift som
ingår i moderna bilar är så outvecklade och har så låg verkningsgrad att
vedgas inte anses vara något bränslealternativ med större räckvidd inom
fordonstrafiken. Därför finns det ingen anledning att införa särskilda
utsläppskrav uteslutande för vedgasdrivna fordon.
Helsingfors den 6 juli 2006
Kommunikationsminister Susanna Huovinen