Puukaasutietous

     Puukaasu Pähkinänkuoressa

Puukaasu, tuo varsin huonosti tunnettu polttoaine sopii moottorissa käytettäväksi oikein hyvin varsin pienillä muutoksilla ja kelpaa jopa ihan arkiajoon, joskin kuljettajan tulee nähdä hieman enemmän vaivaa verrattuna bensiinillä ajamiseen, säästääkseen luontoa, tai polttoainekustannuksissa.

Puukaasu syntyy erillisessä kaasukehittimessä ”pöntössä” puiden palaessa ilma-alimäärällä korkeassa lämpötilassa. Tyypillinen koostumus 22% häkää, 17% vetyä, 1% metaania ja 50% ilmasta peräisin olevaa typpeä. Kehittimen jälkeen kaasu johdetaan suodattimeen jossa kaasusta erotetaan tuhka ja noki. Ennen moottoria on vielä kaasun jäähdytin ja sekoitin jossa kaasuun annostellaan palamiseen tarvittava ilma. Kaasua tuotetaan moottorin imulla, näin ollen puukaasutin ei ole vaarallinen esimerkiksi kolaritilanteessa.

Puukaasuauton polttoaine on uusiutuva luonnonvara. Puut sitovat kasvaessaan yhtä paljon hiilidioksidia kuin ne vapauttavat poltettaessa, näin hiili kiertää luonnossa eikä lisäänny ilmakehässä. Poltettaessa fossiilisia polttoaineita maaperään miljooniksi vuosiksi varastoitunut hiili vapautetaan ilmakehään. Puukaasulla käyvän moottorin päästöt ovat tyypillisesti vain murto osa saman moottorin bensiinillä tuottamista päästöistä. Pakokaasut ovat hajuttomia, mikäli moottori ei syö öljyä. Yleinen harhaluulo on, että puukaasuautosta tulisi merkittäviä hiukkaspäästöjä, kuten vaikka saunan kiukaasta. Kaasusta kuitenkin suodatetaan pois kaikki hiukkaset jo ennen moottoria. Polttoaineeksi soveltuvat hakkuutähteet, vesakkoharvennuksen jäte ja muu nykyisin paljolti hyödyntämättä jäävä puu, näin ollen metsän käytön ei tarvitse lisääntyä.

Puukaasulla ajaminen lisää omatoimisuutta, hajautettu polttoaineverkosto lisää yhteiskunnan huoltovarmuutta, eikä polttoainetta tarvitse tuoda ulkomailta. Näin raha pysyy kotimaassa ja työllisyys lisääntyy. Puukaasulla ajaminen on sitä paitsi ympäristöteko!